Tuesday, March 3, 2009

Jom berpeluh!!

Mak aku mmg dah lame nak tanam pokok kat umah aku...tp tak de kesempatan nak dtg umah aku... Kali ni, dier bwk mcm2 jenis pokok, tuk tanam kat umah aku!!!
Hehehehe...aku sgt suke...

So, pagi Ahad tu, lepas sarap... mak pun memulekan lah aktiviti nyer....

Ajai adalah org yg bertanggung jawap tuk jurus pokok lepas selesai mak aku tanam semue nyer!!

Aku, zara dan akmal (hubby zara) adalah org2 yg menolong mak aku tanam pokok!!

Mak aku tanam pokok daun pandan...
Mase mak aku tanam ni, aku teringat lak!! Laa.... aku kene sms rita, takut hubby dier gi amik daun pandan tuk aku.... tak tau pulak mak aku pun nak bagi daun pandan tuk aku... mase ari sabtu, aku pesan ngan rita, nak daun pandan sikit, nak tanam kat umah aku... sekali mak aku bagi pulak da....
Stlh sms kat rita, aku smbg tolong mak tanam pokok!! Pas tu rita balas balik sms aku..ckp hubby dier dah penat2 cabut pandan...............huh!! aku mmg org byg bersalah...
Sori Rita...............aku mmg tak berniat!!!
Tp, pokok bunga yg lain aku nak yer rita.... hehehe, tiada penyesalan di situ!!! Apakah...
Takut!!!! Larikkkk!!!!!

Sumer mak aku yg tanam... Mak ckp tangan aku ni panas...biar mak yg tanam....
Aku nak tanam sbnr nyer.... ye lah...nnt mak aku penat cam ner...
Tp, nmpk nyer, mmg mak aku yg lebih penat dari aku..
Dah tu sumer nyer dier nak buat!!

Bile zara tolong cangkul tanah... mak ckp tak betul care ko cangkul tu... meh sini mak buat!!
Thanks ara.... ara ni, mmg org yg rajin... bukan nyer tau duduk diam... ade jer bende dier nak tolong.....

Bile aku korek tanah... mak ckp tak yah kuat2 tenaga ko korek tu.... meh sini mak buat!!
Aduh................ aku nak buat lah mak!!!
Nnt mak letih cam ner????

Mak tanam serai juge................

Akmal ni, petani morder...............
Dier ade ladang terung, cili lah, ikan keli lah... lintah lah.... mcm lah dier wat!!

Hubby zara yg tolong korek tanah kat luar kwsn rumah aku!!
Sib baik ade dier.... kalau harap kan aku.. aku adalah sgt terhegeh2!!

Nica berlari 2 diatas rumput yg tak siap2 lagi....
Nnt aku beli rumput lagi yer...............

Meh sini aku senarai kan, tanaman yg ade kat umah aku skrg ni....

Serai, yg ditanam oleh mak!

Daun kunyit, di tanam oelh mak juge..

Pokok pandan... mak tanam juge..

Daun kesom...mak tanam juge yer..............

Pokok ubi kayu... hehehe..mak tanam gak!! Bile nak besar ni, tak sabar nak masak lemak pucuk ubi...

Ni, tak tak name nyer... pokok ni aku cilok!! so ade lah lebih baik aku panggil, pokok cilok!!! hahahahaahaha

Pokok ni juge aku panggil pokok cilok!!

Pokok ni ditanam oleh family aku...
Hubby aku korek tanah...
Aku tanam pokok nyer...
Ajai tolong aku tanam..
Ayin buar plastik hitam..
Ajoi, main game...hehehehe...lari tajuk kan....

Hubby, aku dan ajai!!! yg tanam pokok ni... tak tau name nyer... aku tunjuk jer kat kedai tu...

Pokok mangga yg ditanam di luar rumah oleh mak aku..

Pokok kelapa juge di luar rumah.............
Mak tanam!!

Pokok nangka, di luar rumah gak!!
Mak tanam gak!!
Mak ckp, bile pokok ni tinggi sikit, ko lenturkan dahan nyer ke bwh, supaya dier tak tinggi!!
Huh!! cam susah jer bunyi nyer kan... boleh ke aku!!!!

Itu sajer lapuran sy pade hari ni..............
Kalau ade pokok baru, nnt aku update lagi!!!!

Anyway!!! Time kasih MAK!!!!!!!
tak lupe juga pada zara dan hubby..
tak lupe juga pade ajai yg tolong siram pokok!!
Juga pada hubby... dah pada sape2 yg tidak sebut, harap maaf yer...
hehehe... mcm menang anugerah kan...............!!! Layan.........................

7 comments:

nenekrock said...

bestnyaaa dapat bekumpul
gotong-royong sefamili cmni kan alang..masa nilaaa nak tuka2 pendapat ^ ^ cedok petua mak semua hehe

jiejah d'blogger said...

sonoknya ada tanah tuk bercucuk tanam .. rumah aku sejengkal tanah pun tadok wakakaka

Ceera said...

tak aci oh mak..

hari tu atam tanya mak tau..

umah atam takde daun kunyit la makkkkkk

tau mak jawab apa???

ko beli je la daun kunyit, apa susah..

cissssssssssssssssssssssssss

tilmiizun said...

Selamat menghijauputihbulankan rumah anda...

sciatic blurr said...

huhu bestnye la..mcm umah kg lak mcm2 ad..

neezareef said...

best ah..kalo 'tgn sejuk' tanam ape pun subur

Zaleha Ismail said...

BM,

Wah bestnya...mcm2 ada ye... Tak sabar nak tgu berbuah hehehehe....

Bolehlah leha pegi minta daun kesum kalau nak masak Asam pedas... Almaklum si Ar Johari tu suke nor makan asam pedas...hehehehe

Bertambah beseri2 rumah BM dengan suasana yang menghijau...hehehehe!!!! Tahniah....

Bangga Leha