Monday, November 30, 2009

persiapan nak wat takbir raye

Persiapan tuk mlm raye ni mmg kelakar...
Ye lah..biasanyer... bahan2 sumer mak dah sediakan..
Kita org hanye dtg umah mak, dan tolong masak..

Tp, tidak utk kali ini..
Aku ngan adik badik sumer, bincang sane sini, sape nak beli ikan/daging dan mcm2 lagi..
Pas tu nak wat laksa... tak tau lak, ikan nak beli brp kilo..
suruh VP/laloque bg resepi lah.... hahahaha
Aku siap tanye kakak kat office aku...
Kalau wat tuk brp org... brp kilo ikan lah...mmg kelakar!!

Tp... sumer tu tak de masalah sbb atas kejesame kami adik beradik...

Dah arrange Ayie order kat pak sarip...
Pagi tu pak sarip hantar bahan basah...
Jadi kitaorg tak yah gi pasar...
Best!!! aku suke!!

Ayie adalah pergi keje hari Kamis tu...
Mengelat lah tu....Hahahaha..tak pe lah...

pagi2 aku dah amik serai kat depan umah mak...
Sib baik mak akku ade tanam pokok serai... tak yah lah nak beli serai kat kedai..
Serai ni tuk wat rendang...

Akak lak, kat dapur kupas bawang...

Hari kamis tu, cume aku dan akak jer yg cuti..
Yg lain tak dpt cuti..
VP pulak cuti di bekukan... hahaha, padan muke dier dan padan muke ku juge!!! hahah

Dlm kul 10pg cam tu, bahan2 basah pun sampai!!
Haduh..bertambah sibuk lah aku ngan akak!!

Aku dah suruh ajoi beli roti canai ngan nasi lemak tuk sarapan pagi...

Anak2!! makan!!!

Lepas makan... kanak2 ni sumer adalah membantu aku kat dapur...
Alhamdulillah..
Dorang ni cam paham jer, mak lang dier tak cukup kaki tangan...
Bile aku suruh jer...laju jer dorang tolong..

sile jgn tiru aksi ini..
Sangat membahaye yer anak2!!

Aku pun takut gak...
Mane lah tau, kalau2 ade org lari2 terkene pisau...aduh..
Mata aku kat pisau tu jer..
At last aku ckp, Nabil..tak yah lah tolong..gi tengok katun kat depan eeee...
Adalah lebih baik kan drpd ade ape2 kemalangan yg berlaku!!

Ajai ngan aku... lepak kat kusi lepas penat masak rendang...

Rendang dah dekat nak siap...
Alhamdulillah..jadi jugak rendang aku!!

Atam..dah tengahari baru sampai!!
Tak pe lah...pembawakan kan...
Anyway.. Atam...masak nasi!!


cili yg di kutip kat pokok sendiri..
Ni lah hasil nyer berbudi pade tanah kan..
Tak yah beli cili!!

telur pun dah siap...

Ayie baru balik keje...
Harus suruh dier menolong..
Tp ape eee??

Kalau raye Haji ni, rumah Pak Noh adelah rumah pertame org dtg takbir!!
Jd, lepas magrib, sumer dah kene siap2 dah..
Tak leh nak berlengah2 lagi..
Nnt org masjid dah smpi, kita tak ready lagi...

Ok, assories tuk laksa dah siap... lege!!

Ini lah dier....
timun, bwg, cili,telur, salad n limau kasturi!!

Ngam2 siap jer..org masjid pun smpi!!
Aduh, kelang kabut lah kita org...
Mmg kelakar...
Tp, kali ni tak ramai yg dtg... agak nyer rami yg balik kg kot!!

Dlm 15 minit takbir... makan2... dorang pun balik!!

Lepas dorang balik...
Apelagi, kitaorg adik beradik lak yg makan..
Lagi pun, perut aku mmg lapar dah pun...

Aku makan laksa smpi 2 pinggan...
hehehehe..dah lame tak makan laksa..
Laksa ni pun dah lame tak masak..
First time masak laksa..
Akak ngan aku main bantai jer..
Sib baik jadi...

Lepas ni...kemas2 balik....
Aku balik ke shah alam..
Sbb kat kwsn umah aku, ramai yg balik kg..
Risau pulak nak tinggal kan umah...

Esok Hari Raye....
Aku ckp ngan hubby aku...esok kul 10 pg cam tu, kita gerak lah gi umah mak!!

3 comments:

Qumairah said...

Aduhhh....hmm hujung minggu nih mesti buat laksa..but but..alamak daging korban banyak plak kat fridge dan dah janji buat daging kicap...hmmm laksa itew menggoda

BigMouth said...

Mairah.... alang duk kat USJ ni, tak de lah nak dpt daging korban...huhuhuhuh

Sedap tu, kalau masak daging masak kicap tu..\
Aik!! alang lak melecur air liur!!!

♥ladykiki♥ said...

ahhahaha memnag syok gotong royong ni.

eh eh.. baru namapk wajah atam yang "ngehh" je. perut atam dan berlipat =p