Tuesday, April 14, 2009

Jering??? Korang makan ke???

Hiks!!! semacam jer tajuk nyer kan!!!
Korang tau ke, jering tu ape???
Korang korang tak tau!! Eish Eish!!! sgt kesian!!! heheheh..aku berlagak di situ!!

Ramai org tak suke makan jering...tapi aku sangat suke makan jering!!
Dorang tak suke makan sbb, bau nyer busuk!!
Tp, aku bau cam wangi jer jering ni...
Kalau bau jering jer...terus jer jadi lapar!!!

Ok, meh sini aku nak citer...
Sbnr nyer, mak aku dah bagi kat aku lame dah jering ni...
Tp aku tak masak2 lagi...
Aku bukan nyer aper... aku mmg nak masak!! Tp aku memikir kan, taku pembantu rumah aku tu, tak makan ke, ape ke...tu lah sbb nyer aku tak masak!!
Tp skrg, dier dah tak de... so, aku bebas nak masak ape sajer!!

See, dah berserabut dah akar kat buah jering ni...baru aku masak!!

Mule2 buang kan kulit nyer!!! dah cuci bersih2!!!
Mase aku bersih kan jering ni.... harum semerbak satu rumah...
Anak2 sumer tidur lagi, cume aku sorang jer yg dah bangun!!
Mestilah dorang tidur kan...sbb ari Ahad ma.... tidur mesti mau puas!!
So, aku mmg biarkan dorang tidur...
Lagi pun, kalau dorang tak bangun lagi, adelah, lebih sengan aku masak!! hehehehe

So, skrg aku nak start masak!!
Sila abaikan keadaan aku yg tak mandi lagi!!
Kalau masak tak mandi lagi...mesti masakan kite akan lebih sedap lagi!!
hehehehe...sile jgn ikut petua aku yer!!!

Ta da.....dah siap dah....
Elok aku siap masak jer....nisa pun bangun...
Tanye aku...
Auntie, bau ape ni... petai ke?
Aku: Tak lah nisa... bau jering lah... ko pening ke?
N: tak!! nisa ingat bau ape tadi...mcm bau perai !!!
Aku: Nisa tak makan jering eeee...
N: Tak lah...Nisa tak pernah makan jer...

Tak lama pas tu, ajai lak bangun...
Terus jer dier ke dapur...

Mama, ni mcm bau jering jer mama...
Aku: mmg lah jering...
Ajai: lah, ye ke mama. Tema kasih mama sbb masak jering!! Ajai suke!!

Terus jer, dier amik pinggan dah makan... Tak sempat aku nak berhidang, dier dah makan!!
Siap makan smpi 3 tambah!!
Aku pulak terpaksa masak nasik lagi!!!


Aku pulak suruh ayin wat kan air coke vanilla + ais krim!!
Panas ma..... harus pekene ais!!
Mmmmmmm...sedap uolss!!!
Sungguh nyaman!!!
Pas tu Ajoi lak bangun!!
Mule2 dier tak nak makan....sekali bile dier tgk jering...terus jer, dier jumpa aku smbil melompat2 keriangan!!
Aku tanye.. knp ngan ko joi!!
Mama masak jering jer...
Ye lah...
Thanks you mama.... I luv u!!!
Ape lagi.... makanlah dier bertambah2!!

Dorang ni, dah rindukan sangat masakan opah nyer!!! Dorang di besarkan oleh opah nyer... So, mmg dari kecik lagi, opah nyer dah bagi dorang makan jering lah...petai lah... tulah , sesekali masak jering, dorang happy giler!!

Tp, wlw pun dorang makan bertambah!!!
Dorang ckp ape tau!!! mama, masak ok lah mama, tp...tak same cam opah masak!!
Huh!! apakah sumer ini!!!!!

Tp, wlw cam ner pun hubby and ayin tak minat makan jering!!
Aku, panaskan spegetti smlm......

Note: Hari isnin, lepas balik keje.... nisa ckp ngan aku!!
N: Untie, ingat kan auntie masak jering.... Nisa tgk untie masak sambal udang + jering, rupe2 nyer, smbal udang jer...
Untie nak tau tak, nisa pun mcm suke jer nak makan jering lah...Nnt auntie masak lagi eeee....

See, tak kenak make tak cinta kan...........

Biar bau jering/petai tu busuk...jgn hati busuk kan...........................
Chow!!!

7 comments:

Anonymous said...

jering tua ad tak penah try lagi. teringin gak nak try tp lum penah jumpa orang yg nak masakkan.. hihi
tapi kalau jering muda tu selalu lah.. makan gitu je dengan nasi :)

attyfir said...

aduui..alang..lapo le..peyut nie..

Ceera said...

ya betulllllllllllll

jering adalah terbaik

sedappppppppppppp giler..

nenekrock said...

sukaaaaaaaaaaa
hantuuu jering i tauuuuuuuuuuu

Haslinda said...

jering mmg sedap laa..sapa tk makan rugi..klu makan mentah2 cicah cabai tumbuk biasa tambah plak dgn nasik panas2..tu pun sedap tk sangga dah...

Su Hana said...

sambal jering semai mmg sedap..tetiba rasa lapar... adusss...

wanie said...

sambal tumis jering mmg sedap..mmg bertambah2 nasi kalau makan..teringin nak makan jering pulak ni